CO JE PRO NÁS AMERICKÉ AUTO A CO NENÍ
Jelikož se každoročně na příjezdové bráně potýkáme s jistým, byť minimálním, procentem účastníků, kteří se dožadují vjezdu svým neamerickým vozem na naší akci, rozhodli jsme se jako pořadatelé vysvětlit, které vozy za americké považujeme a které naopak NE, a proč tomu tak je.
Amerika (americké auto) je nejen o lokaci výrobní továrny, ale hlavně o pocitu, charakteru a výjimečnosti. A to jsou právě ty veličiny, které vytvářejí atmosféru srazů amerik takovou, jakou si její návštěvníci přejí a kvůli čemu tyto srazy navštěvují. Auta se dnes díky globalizaci vyrábí křížem krážem celým světem a mnohdy navzdory tomu pod jakou značku patří. A tak třeba Škoda Octavia vyrobená v Číně je pořád považována za vůz české značky, stejně jako Hyunday i30 vyrobený v Nošovicích nemůže být nikdy české auto, přestože to v reklamě slýcháte často.
A stejné je to s auty různých značek, vyráběnými v USA. Proto třeba BMW Z3, Z4 nebo X5, které vznikají v továrnách v Americe, nikdy nemohou být považovány za ameriky, ale jsou to pořád německá auta. Stejně tak všechny Acury, Infinity či Lexusy, jsou stále japonské vozy, přestože vznikají na americké půdě. Amerikami nejsou ani Nissan Armada nebo Toyota Land Cruiser, které mají skvělé benzínové osmiválce, byly vyrobeny v Americe a přesně podle požadavků amerických zákazníků. Úplně stejné je to s minivany Honda Odyssey a Toyota Sienna, obě jsou to japonská auta vyráběná v Americe.
Oproti tomu za pravověrné ameriky považujeme všechny GM vozy vyráběné v 60. až 80. letech ve Švýcarsku, to znamená všechna Camara, Chevelle, Firebirdy, Corvairy aj. které po zakrytí štítku Made in Swiss od svých sourozenců vyrobených za velkou louží nepoznáte.
Zvláštní a velmi problematickou kategorií jsou Chevrolety vyráběné v Koreji, protože jejich majitelé argumentují znakem na přední masce, který jim příslušnost k amerikám skutečně nabízí. Ani tato auta však nejsou ameriky, a to nikoliv z důvodu, kde byly vyrobeny, nýbrž proto, že se z části jedná o přebrandované korejské modely Daewoo a z části o jejich následné facelifty. V případě novějších Chevroletů si proto určujeme náš vlastní výběr, stejně jako to dělají pořadatelé podobných akcí jinde v Evropě. Spark, Aveo/Sonic, Cruze, Orlando, Trax a Captiva nejsou novější Chevrolety, které bychom na naší akci uvítali. Oproti tomu HHR, Traverse, Malibu a Impala, a samozřejmě Camaro a Corvette u nás vítány jsou!
Podobně problematické se mohou zdát minivany Chrysler Voyager vyráběné v Rakousku či jako Lancia Voyager prodávané pod FCA (Fiat Chrysler Automobile). Vzhledem k tomu, že se tyto vozy svým vzhledem téměř neliší od amerického Chrysleru Town&Country či Dodge Caravan, jsme nuceni brát tyto vozy jako ameriky. Stejná situace je u Lancie Thema, jako ekvivalentu k Chrysleru 300C, či u Fiatu Freemont, coby ekvivalentu Dodge Journey. Oba vozy jsou po přebrandování téměř nerozeznatelné od svých amerických dvojčat.
Zcela jednoduchá situace je u motocyklů. Za US bike považujeme všechny stroje Harley-Davidson, Buell, Indian, Victory, Boss Hoss, Cleveland a samozřejmě motocyklové dědečky jako Henderson či Wagner.
Věříme, že praví znalci a fandové amerických vozů a motocyklů s naším názorem souhlasí. Těm ostatním, a hlavně majitelům neamerických i sporně-amerických vozů se tímto omlouváme. Snažíme se, aby náš Lucky Cruisers Weekend neztratil nic ze svého US charakteru. Děkujeme za pochopení.
P.S.: Přestože na selekci amerik-neamerik, coby účastníků srazu, velmi dbáme, budete na LCW občas potkávat různá neamerická auta. Vysvětlení je jednoduché: autokemp Merkur, kde LCW pořádáme, je největším a nejnavštěvovanějším zařízením svého druhu v České republice, má 11 vlastních restaurací a stálé rezidenty, kteří tu tráví převážnou část roku. Provozovatelé restaurací a jejich zaměstnanci ani majitelé bungalovů, rybáři či zaměstnanci servisního zázemí kempu nepoužívají americká auta. |